En slapparhelg

Här har vi verkligen tagit det lugnt i helgen, fikat och ätit och rått om mina syskonbarn, härliga ungar =0) Storkusinerna framstår nästan vuxna när det kommer mindre barn och man inser hur smidigt det är när de blir större, men allt har sin tid och sin charm =0)

Kan inte sluta att fascineras över det vackra i tulpaner, så ni får stå ut med några bilder till...
De här ljuvt rosa förgyller köket just nu.

Så här lagom till påsk har en krans av björkris fått göra dem sällskap.


Har ni sett så vackert strimmig!



Det blir ju en del fikande under en sån här ledig helg så en del bakande har det minsann blivit.
Igår blev det äpple och kanelmuffins till 11-kaffet.


Så här gjorde jag:
Blanda 280 g mjöl med 1 msk bakpulver, 1/2 tsk kanel och 172 krm salt i en bunke.
Rör i 115 g mjukt ljust farinsocker och 1 finhackat äpple utan skal.
Vispa 2 ägg med 2 1/2 dl mjölk och 6 msk rapsolja.
Blanda försiktigt ner äggblandningen i de torra ingredienserna tills klumparna försvinner.
Häll upp i 12 formar i en muffinsplåt.

till strösslet ovanpå:
Blanda 50 g mjöl med 1/2 tsk kanel, 25 g mjukt farinsocker och 35 g smör till en grynig massa som du strösslar uppe på smeten.
Grädda ca 20 minuter tills de har fått fin färg och känns torra inuti.

Nästa gång ska jag öka på socker mängden lite för jag vill nog ha dem lite sötare i smaken, men annars blev de jättegoda.

Nu väntar jag på solen och värmen som vi blev lovade i helgen, nog för att regnet har tagit bort mycket snö men solen känns roligare. Nu laddar vi för en resa till stugan i norrland till långfredagen så här ska bakas och lagas mat för fulla muggar i veckan.
Må så gott!

Kram

❤ Linda ❤

Kommentarer

Marina sa…
Mmmm, ser gott ut!
Här blev det Pollykaka i fredagskväll. Mycket god!

Visst blir ens egna barn större när man ser mindre marn i jämförelse. Det går verkligen fort!

Kram!
Muffins är inte fel och de såg goda ut..

Ha nu en goer fortsatt söndag..

Kram Mia
Mums,vad gott det där såg ut. ;)Visst är tulpaner helt ljuvliga blommor.Ha en skön em.Kram Ulrika
STENLYCKA sa…
Vilka ljuvliga tulpaner. Håller just på att jästa limpor och medan jag väntar på att de skall bli färdiga så tittade jag in på bloggen. Vad glad jag blev att du bjuder på ett trevlig muffins recept. Det skall jag göra på direkten, ser så gott ut. Perfekt att ha till påsken.
Kram och tack nu får jag gå och fixa ihop smeten.
Raina
Mums vad smarigt det se ut.Tulpaner får jag nog aldirg nog av.Bara Älskar dom !!!!!Önskar dej en fin kväll Vårkram Rita ♥
Mysigt med en slapparhelg, det behöver man ibland, att bara fika, äta, vara tillsammans och ha det gott.
Den där solen den har verkligen lyst med sin frånvaro denna helg. Det har varit så grått och trist.
Ha det så mysigt i stugan i påsk!
Kram,
Regina
gamla skolan sa…
Låter som att ni haft en riktigt go helg ! Underbart vackra tulpaner ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

Populära inlägg