❦ Favoriträtt ❦

Tänkte bjuda på ett middagstips så här mitt i veckan....
Gillar recept som inte tar mer än 30 minuter ungefär,
ofta ska det gå undan när alla kommer hem hungriga
Detta är min 12 åriga dotters favoritmat som det nästan alltid blir om hon får välja =0)
Lika bra som vardagsmat som helglyx. Ibland gör jag den helt vegetarisk, utan räkorna, men har jag räkor hemma så slänger jag i dem, det känns lite "matigare"så.
Idag fick den fungera som ensamrätt hos oss men det går bra att använda den som tillbehör till kyckling eller grillad lax till exempel.
Så här kommer det...

Citronrisotto
Till 4 portioner

2 små gula lökar hackas och stekes mjuka i lite margarin.
Tillsätt 3 dl avorioris i stekpannan ,2 dl hett vatten och 1 buljongtärning.
Sänk värmen till medel, det ska puttra inte stormkoka,
då kokar vattnet bort för fort och riset blir hårt.
Rör om med jämna mellanrum så att stärkelsen i riset frigörs, det gör risotton krämig.
Så fort vattnet verkar ha kokat in tillsätter du lite till, fortsätt så tills dess att riset är mjukt. Det brukar ta ca 20 minuter och ca 1 liter vatten.
Jag kokar upp det i vattenkokaren och häller därifrån, då håller det värmen bra under tiden.
Medan du gör detta river du ca 1-2 dl parmesanost och skalet av en tvättad citron i en skål. Pressa sen ut saften ur citronen.


Tillsätt ca 2 dl matlagningsgrädde och 1 äggula


När riset känns färdigt= mjukt så rör du ner ost/citronröran så att osten smälter.
Tillsätt 1 burk räkor (jag använder oftast sådana som ligger i lag för det är smidigast
så här till vardags när det måste gå hyfsat fort men godast är ju att ha färska som man skalar om man har tiden) Smaka av med salt och peppar.


Låt räkorna bli varma men det ska inte puttra för då blir räkorna lite sega.
Servera med gott bröd, här blev det vitlöksbröd.

Mycket gott!
Hoppas ni får en skön onsdagskväll =0)
Kram Linda

Kommentarer

Mums,tror att jag kommer förbi på en bit mat.;)Ha en fin dag vännen.Kram Ulrika

Populära inlägg