Lemon poppyseed cupcakes

Jag och Maria fick i uppdrag att ta fram lite olika recept på cupcakes, 
de ska användas till en cafekväll i kyrkan.
 Nemas problemas, just recept har jag ju samlat på mig ett och annat.....
Några var ju bara att plocka fram, med foton och allt från bloggen
 men något nytt ville vi också ha med...
Just det här receptet från Leilas bok har jag funderat på att testa länge
 och nu passade det ju perfekt =0)
Maria testbakade också. Hon gjorde ett med pollygodisar i och 
så hade vi avsmakning efter jobbet idag.
Sämre uppdrag kan man ju få ;0)

Sprang dessutom på denna fiffiga kakburk på ICA Maxi.
3 burkar som kan staplas på varandra.
Rymde galant 36 muffinsar.
Ja, jag bakade muffins till personalfikat igår också men då blev det det här receptet
Burken var perfekt att både frakta dem i och servera ur =0)


Så här kommer recptet om ni vill prova.
Roligt med vallmofrön i, det blev liksom crunchigt.....

Lemon poppyseed
cupcakes

3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Vispas poröst

100 g smält smör
1 dl mjölk
blandas ner i äggsmeten

3 1/2  dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Blandas i en egen bunke för att sen 
röras ner i äggsmeten

Tillsätt sedan:
Skal och saft av 2 citroner
1 dl blå vallmofrön

Häll smeten i formar, använd en muffinsplåt så håller de formen bättre.
Grädda ca 15 minuter i 175° C 



Kram Linda

Kommentarer

Mmmm så gott!!!

Såg med de burkarna på Maxi, jättefina.. Funderar på att köpa brödlådan som med fanns i samma färg..

Kram Mia
Låter jättegott!!!!Dom där burkarna såg jag sist när jag var på Ica Maxi.Tycker att dom har fått en hel del fina saker där nu...gilla.;)Kram Ulrika

Populära inlägg