Norrlandskaka

Igår hade vi nätverksträff med Hk-lärarna i länet här hos mig på min skola.
 Det är en värdefull fortbildning för oss som ganska ofta 
arbetar själva som lärare i vårt ämne på skolan.
Att få bolla tankar och idéer med andra och utbyta erfarenheter känns viktigt.
Det blev som vanligt en mycket trevlig kväll :)


Jag fick en flaska vin av en av kollegorna som uppskattning för 
det jag har delat med mig, sånt sätter verkligen guldkant på tillvaron.
Tack snälla Ulla !!

Som sig bör fikade vi så klart :)
Här kommer receptet på Norrlandskakan som jag lovade.



Norrlandskaka

Kakan:

2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk kanel
75 g smält smör

Fyllning:

1 äggula
50 g smält smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Kakan:
Vispa ägg och socker pösigt
Tillsätt mjölken
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten
Blanda i det smälta smöret
Grädda ca 30 minuter i 175 °C


Blanda i hop fyllningen
Dela den avsvalnade kakan i 2 delar
Häll fyllningen över de två delarna och lägg sen i hop den.
Pudra florsocker över kakan.

Serveras gärna med lättvispad grädde.

Jag bakade även ett filmjölksbröd till kvällen men det 
receptet kommer en annan dag.

Hoppas solen skiner på er idag!
Kram Linda


Kommentarer

Carina sa…
Är inte riktigt säker på om det är ett recept jag gjort förr, men jag norpar det och kopierar så får vi se om det är nytt eller inte. Alltid kul med lite nyheter:)
Gött med lite uppskattning och då särskilt i den formen....*ler*
Ha det gott.
Bia sa…
Hej.
Testar din kaka.
Har inte smakat än.
Den kom precis ur ugnen.
Undrar över fyllningen, det står att man ska hälla över båda delarna
Min smet går inte att hälla, mer bre. Har jag missat något?
Hej!
Har du smält margarinet?
Det kan spela in, likaså om man tar rågade mått av florsockret. Då kan fyllningen bli lite fastare och man får breda ut den.
Smaken kommer vara toppen hursomhelst ��
Linda

Populära inlägg