Dumlemousse




Här fortsätter vi att njuta av sol och värme :)
Vi är extra tacksamma för poolen den här sommaren!


Det börjar mogna i trädgården, vi äter potatis,sallad och bär för fullt.


De amerikanska blåbären mognar successivt, 
det är bra så inte alla är klara samtidigt.


På det här viset har vi frukostbär under lång tid.


Nu har vi finbesök här hemma.
Min kusin med familj är här och hälsar på.
Esther gillar att bada :)



Vi hade även goda vänner över på middag.
Så trevligt att kunna sitta ute i den ljumma kvällen och umgås till sena kvällen.
Barnen badade i timmar :)


Vi grillade lite älgkött (som vanligt) och åt 
potatissallad med färskpotatis från landet.
Gjorde en Bbqsås som jag är så förtjust i. 
Jag ska leta lite i arkivet här, jag tror att jag har skrivit om den förut. 
Annars tål det att upprepas :)



Till efterrätt blev det dumlemousse.
Superenkelt och väldigt gott!

Dumlemousse

Det här behöver du:
1 påse dumle
5 dl grädde

Gör så här:
Häll 1 dl grädde i en kastrull
Tillsätt dumlegodisarna, låt dom sakta smälta tills alla klumpar är borta.
Ställ en stund i kylen så att det svalnar.

När det är dags att äta tar du fram kolasmeten ut kylen.
Är den väldigt stel och kall kan du köra den i mikron 
1 minut så att den blir lite rinnigare, men inte varm.

Häll sen den resterande kalla grädden (4 dl) i en skål och skrapa i kolasmeten också.
Vispa allt tills den blir fast nog att spritsa.
Spritsa ut i små glas och garnera med lite bär.

Jag serverade i IKEA:s små ljuskoppar och det blev 10 lagom portioner.


Kram Linda




Kommentarer

Ja en pool hade inte varit dumt att ha denna sommar...
Så mycket gott ni festat på, Dumlemoussen låter jättesmaskig.
Kram,
Regina
Låter himmelskt! Det måste vi nog ha då vi
planerar på måndag ;-)
Undrar om det fungerar med Polly....? Kram
Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Carina sa…
Javisst är det härliga tider nu!
Vad sugen jag blev på din dumlemousse, dessutom verkade den ju inte alltför besvärlig att göra...till och med så att jag tror att jag klarar av den...

Populära inlägg