Potatissnurror och blåbärssky

Gott nytt år på er!



Här firade vi in året med goda vänner och god mat.
Jag serverade älgkalvsfransyska med potatissnurror och blåbärssky till varmrätt.


Blåbärssky passar bra till vilt och är lite annorlunda mot den ganska vanliga rödvinssåsen.
Inte så särskilt svårt heller. Gör en bas med hackad sharlottenlök (4st) som du fräser i en klick smör, tillsätt 2 msk råsocker, 2 msk balsamico och 1 buljongtärning. Slå över 4 dl rött vin och 2 dl vatten,låt koka ca10 min. Sila bort löken och smaka av m salt och peppar. Red m lite maizena. Tänk på att det ska vara sky, inte sås, så gör den inte för tjock. Hit går det bra att förbereda. Rör sen i 1 dl blåbär och värm upp igen när det är dags att äta.

Till detta gjorde jag potatissnurror som jag hittade receptet på hos matplatsen.
Enkelt att förbereda och det gillar jag. Att man kan fixa det mesta innan gästerna kommer.


Man använder färdig smördeg på rulle. Koka potatis och kyl den ordentligt.
Jag beräknade 2 potatisar/person och använde 3 rullar smördeg. 
Det räckte gott till oss 8 och blev över till nyårsdagens lunch.
Jag kokade potatisen dagen innan och ställde ut den över natten.
Riv sen potatisen på grova sidan av rivjärnet och fördela jämnt på smördegen.
Salta och peppra och strö riven västerbottensost över efter smak och behag.
Rulla ihop till rullar med papperet runt.
Hit kan du förbereda.



Sen när det är dags att äta skär du stubbar och ställer på en plåt.
Pensla med ägg och strö över lite mer ost.
Grädda ca 20-30 minuter beroende på storlek.
Jag satte in dom i ugnen när vi satte oss för att äta förrätten, då var de klara när det var dags för varmrätten.


Ganska mastigt med både smördeg och ost men mycket gott och lite festligare än kokt potatis.




Hoppas ni hade en härlig och god nyårsafton där ni var!

Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg