Gluten och laktosfri Drömrulltårta

Jag fortsätter mitt semesteruppdrag, att hitta bra recept som är glutenfria. Dottern har fått diagnosen IBS och ska därför undvika gluten och laktos ( och en hel del frukt och grönt) för att må bra.
Det gör att jag måste utveckla min receptbank och mitt kunnande. Det är ju alltid intressant så nu försöker vi göra det bästa av det här och letar tillsammans upp recept vi vill prova.
I mitt jobb som hemkunskapslärare kommer jag hela tiden i kontakt med olika allergier, intoleranser och    matregler så lite erfarenhet har jag ju så klart av anpassad kost men det är en annan sak så här i vardagen. 

Idag blev det i alla fall rulltårta ( med extra mycket smörkräm enligt dotterns önskemål)
Vi börjar lite enkelt, rulltårta bakas ju ofta på potatismjöl i vanliga fall också.
Jag gjorde smörkrämen på laktosfritt smör, riktigt smör! Det tycker jag är godare än margarin ( och förmodligen nyttigare i normala mängder)


Gluten och laktosfri Drömrulltårta 

1 dl strösocker
3 ägg
60 g potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker ordentligt pösigt.
Sikta ner potatismjöl, kakao och bakpulver med en sil för att slippa klumpar i smeten.
Rör ihop till en smet.
Bred ut på bakplåtspapper på en lite mindre långpanna.
Grädda ca 5 min, känn med en sticka att den är torr.

Ta ut den och strö över strösocker som får smälta fast lite på den varma kakan.
Stjälp sen upp den på ett nytt bakplåtspapper.
Dra bort papperet som varit i ugnen. 
Pensla med lite kallt vatten om det inte vill lossna. Det brukar hjälpa.
Lägg en fuktad bakduk över och låt svalna.
Under tiden kan du göra smörkrämen.

Smörkräm
( jag gjorde lite extra, ökade 50g på smöret)
150 g rumsvarmt laktosfritt smör
Ca 3 dl florsocker ( lite mer om du ökar smöret eller om äggulan är stor)
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Blanda allt smidigt med elvispen


Bred ut smörkrämen på den avsvalnade kakan. 
Är den för varm smälter smörkrämen så ha inte för bråttom.
Rulla ihop och förvara kallt.

Går bra att göra bakelser på också om man vill lyxa till det med grädde och bär på :)

Idag fick jag fikafrämmande :)
Alltid trevligt med fikasällskap och vi han prata i kapp lite om de veckor som gått sen vi sågs sist.
Soligt och fint var det och vi fikade i skuggan på altanen.



Paket fick jag också, har ju fyllt år :)
En godisskål och en kökshandduk från ERNST


Vi brukar skoja på jobbet, när det är tungt och föräldrar lägger sig i vårt jobb, att det är bara att le och vinka. Det är vi som har utbildningen och vi vet vad vi gör ;)
Så den här passade perfekt :)


Godisskålar kan man ju inte ha för många av va?! :)


Idag kom den här boken med posten.
Verkar som en bra grundbok som många talat gott om.
Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja baka :)


Kram Linda







Kommentarer

Anonym sa…
Hej ! I vilken ugnstemperatur gräddar man rulltårtan?
Hej!
225 -250 grader brukar vara lagom till rulltårtor ☺️
Lycka till! 🤗

Populära inlägg