Nutellagömmor

Tänkte ge er ytterligare ett tips i samma anda som de snabba wienerbröden jag tipsade om för några inlägg sedan. Snabbt och enkelt, som det ska vara på semestern :)

Den här gången är det Nutellagömmor , vem älskar inte Nutellagömmor liksom :)


Återigen, färdig smördeg från frysen. Det ska man alltid ha hemma! Tinar supersnabbt och man kan göra massa smaskiga grejer med den.
Den här gången använde jag Tupperwares fiffiga piemaker men du kan göra detta även om du inte har den, då får du ta hjälp av ett glas och en gaffel i stället.


Jag stansade ut kakorna med baksidan på piemakern, du kan använda ett dricksglas.
Men ta inte för stort, det blir mäktiga godbitar det här och bäst att göra lite mindre. Ta hellre två om du orkar ;)


Sen la jag smördegen i fördjupningen och klickade i nutellan. Tänk på att nutellan ska vara rumstempererad, inte kylskåpskall! 
Sen är det bara att vika ihop piemakern och då kläms det i hop till små piroger
Du kan använda en gaffel för att försegla kanterna på dina gömmor.


Sen skjuts in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
Det beror lite på ugn hur lång tid det tar så håll koll!
Tänk gyllenbrunt!


Pudra lite florsocker över innan du serverar :)


Om man inte är noga med att dagen går ihop ordentligt så blir det så här.
Det är ingen fara, nutellan stelnar till lite i ugnen och rinner inte ut på plåten.
Men nutellan blir så där len och god om den håller sig på insidan så det är att föredra.


Frasigt med len nutella på insidan.
Whats not to like, liksom :)

Om det skulle råka bli några över, förvara då dessa i rumstemperatur och inte i plastpåse.
I plasten tappar de sin frasighet och i kylen stelnar nutellan och blir hård och tråkig.

Jag ska fika upp den sista nu och jag har supermysigt sällskap.
Valpen vill verkligen vara precis där jag är :)


Kram från oss!
Linda







Kommentarer

Populära inlägg