Knäckig rabarberpaj

Nu är det rabarbertider.


Det är nu de är som godast, innan midsommar.
Sen blir det lätt lite träigt tycker jag.


Recept på rabarberpajer finns det massor av men jag gillar den här för att den är lite knäckig.
Så årets första paj fick bli just "knäckig rabarberpaj" Går naturligtvis hur bra som helst att byta rabarbern mot något annat. Jag gillar att göra den med päron.

Flyttade mina rabarber förra året och i år har de tagit sig ganska bra.


Knäckig rabarberpaj        Ca 10 bitar

Du behöver rabarber i bitar så att det täcker pajformens botten ordentligt.
Beror väldigt på hur kraftiga stjälkarna är.

Jag värmde på bitarna i en kastrull med några msk vatten, några msk socker och 2 knivsuddar vaniljpulver. Inte vaniljsocker utan svart vaniljpulver från en vaniljstång. Absolut nödvändigt om det är senare på säsongen och rabarbern börjar bli träig. Så här i början av säsongen är det inte så noga, man kan lägga dom direkt i formen.

Häll det sedan i pajformen och gör sen pajdegen.

Degen:
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl ( jag bytte det mot Sempers glutenfria mjöl den här gången för att alla gäster skulle kunna äta av den, samma mängd)
1 tsk bakpulver
1 ägg
Detta blandas till en smulig massa i matberedaren.

Strö smuldegen över rabarberna.

Smält sen 100 g smör ( helst riktigt smör och inte margarin) och ringla det över pajen.

Grädda sen mitt i ugnen i ca 200 grader till dess att pajen har fått en gyllenbrun knäckig yta.
Tar ca 20 minuter.



Servera med vaniljvisp eller vaniljglass :)

Kram Linda


Kommentarer

Populära inlägg