Citronkakor

Småkakor är det inte varje dag jag bakar men jag har några favoriter som återkommer.
Baileyskakor är en, finns i ett äldre inlägg här: 
Baileyskakor
En annan är Citronkakor eller lemon crinkle cookies som dom hette i receptet jag hittade på Pinterest. 


Enkla att göra och försvinnande goda. Recept kommer här. Översatt och modifierat.

Citronkakor             ca 20-25 st beroende på storlek.         Ugn: 175 grader

Rör ihop:
125 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Jag använde bakassistenten

Vispa ner 2 ägg, ett i taget.

Rör ihop 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver så att det blandas väl.
Rör ner det i smörblandningen


Riv skalet av 1 citron och pressa ut saften.
Blanda ner det i smeten.


Forma smeten till lika stora bollar, ca 20-25 st beroende på hur stora du vill ha dom.
Vill du ha riktigt små kakor till ett kafferep eller bufféfika kan du göra dom betydligt mindre.
Viktigt är att alla är ungefär lika stora så att de gräddas lika i ugnen. Då får du också dra ner tiden i ugnen.


Rulla sen bollen i florsocker så den täcks.


Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter beroende på storlek.
Bollarna ska flyta ut lite och spricka.



En spröd, syrlig kaka. Superenkel att göra och god.


Kram Linda

Kommentarer

Ditte sa…
Tack, Linda! Nu har jag testat bananbrödet och dte blev riktigt bra. Och dags alltså att ge mig i kast med dessa citronkakor. (Men de får vänta till påsk för vi reser till Peking i veckan.)
Ha det gott!
Kram!

Populära inlägg